Friday, 1 January 2010

GUS DUR Smg Allah mengampuninya

Dah 3 hari kepergian beliau meninggalkan dunia yang fana ni...entah lah ape yang membuat aku nak menulis yang ade kaitannye dengan Gus Dur, Gus Dur bagi saye bukanlah sesosok yang membuat saye terpukau ketika melihat nye, pertama kali aku melihat beliau ketika pelantikannye menjadi president RI yang ke 4 di berita TV3...aku berkata inikah sosok seorang muslim yang taat pada Tuhannya seperti kata2 orang yang ku dengar, sosok ulama yang dipuja nahdiyyin dan membuat aku ingin tahu siapa beliau sebenarnya...dan ketika melihatnya menggandeng tangan megawati membuat aku tidak bersimpati..apa istimewanya? waktu itu usiaku 15 tahun dan apa yang ada dalam fikiran ku mengatakan Gus Dur pasti sosok yang demokrat, aku selalu melihat detil setiap gerak tubuh dan wajahnya, terlihat sosok yang sederhana dan enteng, itu kesan pertama aku melihat wajahnya di televisyen.

Dan ketika aku tinggal di indonesia pun tak membuat aku menyukai sosok seorang Gus Dur lantaran pemikirannye yang sejak dulu tidak bisa ku fahami, dan selalu setiap aku mendengar dia berkomentar meninggalkan banyak pertanyaan di fikiran ku ..kenapa dan kenapa? mungkin memmang aku yang harus perlu banyak buku dan pintar seperti beliau baru bisa memahami pemikirannya, namun yang pasti beliau sosok yang pintar. Aku masih ingat ketika aku tinggal di kost bersama teman2 kampus yang lain hal yang membuat aku benci adalah apabila mbak kost ku mamanggil aku "Gus Dur" nya wanita kamu seperti Gus Dur ..sumpah ucapan itu sangat membuat aku benci kerana aku disamakan seperti Gus Dur, yang pertama aku bukan pemikir yang pintar seperti beliau dan yang kedua aku bukan pengagum Gus Dur bahkan mungkin aku tidak menyukai pemikiran beliau. namun aku tidak faham kenapa setiap kali ada sedikit diskusi sama teman2 aku langsung dicap seperti Gus Dur, sejak itu aku lebih memilih diam kalau ada diskusi kerana aku benci jika aku mengeluarkan pendapat disamakan seperti Gus Dur namun aku mengakui Gus Dur memang hebat untuk pemikirannya biarpun tidak bisa difahami.

Pada hari Rabu setelah aku selesai mengaji dan masih duduk ditempat sejadah aku menyalakan TVone satu2nya tv tontonan yang aku harus tengok, dan pas ketika berita Gus Dur sakit dan dikatakan tidak mau makan 2 hari, dan pada detik itu juga hatiku berkata mungkin itu isyarat kalau Gus Dur akan meninggal tidak lama lagi, orang yang akan meninggal jika dia peka maka akan berkurang nafsu makan nya, dan aku masih stay tune di TVONE selang 30 minute maka diberitakan kalau Gus Dur dah meninggal...benar2 terhenyak dari tempat sejadah ku..betul ke? mayb wrong...? namun kulihat di metro pun begitu, seketika itu juga aku merasa iba.. segitu kah..aku tidak tahu kenape merase sedih padahal aku bukan pengagum beliau, dan aku mengimbas pada mase tahun lalu dimane aku benci sebenci bencinya jika di juluki Gus Dur di kost, dan sekarang beliau dah berpulang semoga Allah mengampuni nya dan menerima segala amal ibadahnya dan kini jika teman2 ku mengatakan seperti Gus Dur aku tidak akan membenci panggilan itu..terpulang kepada meraka, dan aku kagum dengan kepintaran Gus Dur walaupun aku tidak menyukai sebagian pemikirannya kerana memang tidak bisa ku fahami dan sulit ku telaah namun itulah Gus Dur Smart

No comments: